September 20, 2011

SIMBOLIK GENETIK POLITIK : MELAYU


Melayu.. Melayu.. Melayu
Sebut saja perkataan aku bangsa “Melayu”, tidak dapat tidak, persepsi masyarakat Malaysia tentang “racist” pasti akan terbayang! Salahkah aku menyebut aku bangsa “Melayu”? Salahkah aku mengaku jadi bangsa “Melayu”? atau aku perlu menyebut aku “Islam” tanpa menyebut bangsa “Melayu”, agar dapat lari diri dari imej “racist” tapi memperlihatkan imej keberagamaan? atau aku perlu mengaku aku bangsa “1Malaysia” untuk dilihat tidak “racist” dimata semua? atau perlukah aku mengaku aku bangsa “Malaysian Malaysia” untuk dilihat berjiwa Malaysia?

Melayu.. Melayu… Melayu...
Dulu hanya terdapat dua genetic utama “Melayu”, iaitu Melayu PAS dan Melayu UMNO yang saling bertelagah antara satu sama yang lain sejak dari awal Persekutuan Tanah Melayu sehinggalah Malaysia ke hari ini. Melayu PAS dipersepsikan sebagai genetic yang mengutamakan Islam dalam perjuangan, manakala Melayu UMNO dipersepsikan sebagai genetic yang memperjuangkan “Melayu” sehingga dilihat tidak mengutamakan Islam dalam perjuangan. Pertelagahan berzaman diantara kedua-dua genetic “Melayu” ini dilihat banyak merugikan “Melayu”.

Melayu.. Melayu.. Melayu..
Mungkin segelintir daripada mereka merasakan bahawa genetic “Melayu” sememangnya tidak bagus. atau mungkin ada diantaranya terlalu yakin dengan pendoktrinan penjajah yang menyatakan fitrah genetic “Melayu” sememangnya lemah. Barangkali inilah punca terwujudnya genetic-genetic “Melayu” sesat yang cuba menongkah arus untuk berubah secara genetic. Mereka berusaha membentuk genetic baru melalui kombinasi genetic-genetic asing “dengan harapan” hasilnya mampu membentuk genetic yang bersifat proaktif, progresif dan profesional.

Melayu.. Melayu.. Melayu..
Tidak lain dan tidak bukan, genetic-genetic “Melayu” sesat ini terpaksa berpadu dengan genetic-genetic asing yang kuat untuk membentuk genetic-genetic baru, agar menjadi hebat, dilihat hebat dan kelihatan hebat. Sekomuniti genetic “Melayu” sesat menyusup masuk ke dalam genetic-genetic “XYX” membentuk genetic Melayu DAP, dan sekomuniti lagi genetic “Melayu” sesat menarik genetic-genetic “XYX” masuk dalam geneticnya untuk membentuk Melayu PKR. Maka, akhirnya kini terwujudnya dua genetic baru “Melayu”, iaitu Melayu DAP dan Melayu PKR.

Melayu.. Melayu.. Melayu..
Kenapa boleh terwujudnya genetic-genetic baru “Melayu”? Adakah kerana genetic-genetic ini merasakan bahawa genetic sedia ada telah gagal merobah corak pemikiran budaya “Melayu”? Atau mungkin pendekatan kedua-dua genetic sedia ada masih lagi mengekalkan budaya yang tidak memenuhi tuntutan zaman? Aku disini hanya sekadar meninggalkan persoalan! Mampukah genetic-genetic baru menjadi genetic-genetic yang lebih hebat dari genetic-genetic sedia ada? Atau kewujudan genetic-genetic baru hanya untuk membarahkan lagi keadaan sedia ada?

No comments:

Post a Comment