August 4, 2007

PERJUANGAN WADAH vs WADAH?

Kira-kira 2 minggu aku dan teman-teman menghabiskan masa memikirkan idea-idea fresh dan dalam tempoh tersebut juga kami merealitikannya dalam bentuk gerak kerja dan aktiviti-aktiviti. Semuanya membutuhkan masa, tenaga dan kewangan yang bukan alang-kepalang. Atas kerjasama, tolak ansur, semangat berpasukan yang diikat melalui ikatan persaudaraan Islam. Semua kesulitan telah bisa dirungkaikan secara penuh hikmah dengan petunjuk Allah SWT. Alhamdulillah, syukur kepadaNya. Segala-galanya telah dipermudahkanNya.

Dalam tempoh tersebut terdetik dihati tentang peripentingnya WADAH dalam merealitikan sesuatu agenda! Lalu jiwa aku memberontak, tercetus keinginan untuk mempersoalkan apakah yang lebih penting, di antara WADAH atau (misi) PERJUANGAN (yang digagaskan oleh) WADAH tersebut.

Kita miliki misi besar (perjuangan mewujudkan Agenda Malaysia Baru), andainya WADAH yang kita dokong kini sukar membawa kita ke arah mencapai misi besar tersebut dan dalam masa yang sama terdapat satu wadah yang lain, yang lebih diyakini juga memiliki potensi tinggi untuk merealisasikan agenda tersebut (Agenda Malaysia Baru). Apakah kita harus menyempitkan potensi diri dan mengorbankan peluang dan ruang pantas untuk menggapai misi PERJUANGAN WADAH, lantas terus kekalkan diri dalam kepompong komuniti kita, lalu berkokok, mengokok dan terus berkokok.

Setelah mengenangkan ia tidak mengesankan, apakah menjadi ia menjadi satu pengkhianatan atau satu kesalahan apabila kita menukarkan tuning WADAH, dan dalam masa yang sama agenda untuk meneruskan misi besar tersebut tidak dipadam malah terus dibakar cuma WADAH yang lebih diyakini dipilih berteraskan kepercayaan dan keyakinan yang tinggi terhadap perjuangan menggapai misi PERJUANGAN WADAH tersebut?

Lalu, tercetus persoalan, lalu aku lemparkan kepada Timbalan Ketua Penerangan AMK, Hidayat Saifudin bagi merespon persoalan dan keinginan beliau untuk "menyanggah DS Anwar Ibrahim"! Bukan bertujuan untuk menguji kewibawaan beliau, tapi jiwaku meronta-ronta berkeinginan mengetahui jawapan menurut persepsi beliau. Apakah aku akan temui jawapan yang sama sepertimana jawapan yang tersedia dalam jiwa aku? Hanya beliau sahaja bisa merungkaikan. Berikut aku petikan semula untaian persoalan yang telah ku lemparkan kepada beliau, moga beliau tidak berat hati merespon persoalan ini, kerana aku sendiri masih kabur untuk menjawab andai aku sendiri berada diposisi beliau.

"Saudara Hidayat Saifudin,

Terima kasih atas respon saudara dalam nukilan komen dalam blog saya. Sekadar mewujudkan satu diskusi berbicara persoalan antara "WADAH dan "PERJUANGAN WADAH". Sejujurnya persoalan ini amat berkaitrapat dengan tindakan Bekas Ketua Pemuda KEADILAN, Ezam Mohd Nor dan teman-temannya.
Saudara menyatakan bahawa saudara akan menyanggah DSAI, seandainya beliau keluar dari perjuangan (WADAH KEADILAN) ini? Apakah dengan penyertaan beliau dalam UMNO membisakan saudara menyatakan bahawa beliau mengkhianati perjuangan ini? Sedangkan saudara sendiri tahu bahawa UMNO adalah WADAH terbaik dalam menjana dan merealisasikan misi perjuangan (PERJUANGAN WADAH) ini, iaitu AGENDA MALAYSIA BARU.

Apakah saudara hanya memperjuangankan WADAH? atau saudara memperjuangankan PERJUANGAN WADAH tersebut, iaitu merealisasikan AGENDA MALAYSIA BARU? Kenyataan saudara memperlihatkan saudara hanya memperjuangankan WADAH, bukannya (misi) PERJUANGAN WADAH. Kerana WADAH bukanlah sesuatu yang relavansi berkadaran pada setiap masa. Dulu UMNO adalah WADAH terbaik, kini mungkin KEADILAN yang terbaik, tetapi belum pasti ia akan terus menjadi terbaik dan tidak mustahil UMNO akan kembali menjadi yang terbaik semula dan seterusnya melayakkan kita menjadikan ia WADAH. Apakah saudara akan mengekalkan diri saudara dalam WADAH ini dan terus mempertahankan WADAH ini atau saudara akan meninggalkannya lalu menyertai pasukan Lokman Adam, Ruslan Kassim ataupun Ezam Mohd Noor mungkin Zukri Aksah?

Saya sekadar memfilontropiakan idea, UMNO Dulu-dulu, Dahulu dan Mungkinkah Akan Datang?" (...kini ditiadakan)

3 comments:

  1. sdr farrel,
    terima kasih atas respon.
    akan saya ulas kemudian,insyaAllah ulasan ini bakal yang terakhir dari saya.

    ReplyDelete
  2. adihamka,

    terima kasih..

    ReplyDelete
  3. Pada hemat saya, ‘keluar daripada perjuangan’ tidak boleh dilihat dalam skop yang kecil, iaitu sekadar wadah semata-mata. “perjuangan” yang saya istilahkan lebih bersifat menyeluruh, persoalan merencanakan agenda. Dalam erti kata yang mudah, agenda dan wadah berada dalam ‘kapal’ yang sama, menuju destinasi yang satu. Tidak perlu timbul isu persoalan berbeda, samada perjuangan ataupun wadah perjuangan.

    bacaan lanjut - InsyaAllah Yang Terakhir

    ReplyDelete